Muzici si Faze - prima pagina Motto Agenda Editoriale Interviuri Concerte Alte articole Legaturi Info Despre noi Contact

Mihai Plamadeala Doru Ionescu, Timpul chitarelor electrice (Humanitas, 2006)

08 Februarie 2006
de Mihai Plamadeala

Pentru a intelege starea de fapt a muzicii romanesti actuale si incotro ne indreptam (cu totii, artisti sau public), trebuie mai intai sa recuperam trecutul. Doru Ionescu a facut un prim pas, poate cel mai important, in aceasta directie. Cartea sa, Timpul chitarelor electrice, este rezultatul a cincisprezece ani de activitate mass media, axata pe subiecte rock si folk. Mai mult decat a aduna intre coperti o munca deja facuta, lucrarea, luata ca intreg, are la baza puncte de vedere aparte. Metoda de abordare propusa raspunde in mod direct circumstantelor in care s-a nascut Jurnalul de calatorie in arhiva TVR.

Disting un nivel epic, acela al pasilor intreprinsi de ziaristul, omul de radio & televiziune si nu in ultimul rand scriitorul Doru Ionescu in cautarea, gasirea si identificarea unor materiale video prin arhivele TVR, dar si in obtinerea interviurilor cu personajele cartii sau adunarea bibliografiei pentru articole, emisiuni, Timpul chitarelor. Pe un alt palier sunt interviurile: continutul lor ii prezinta pe cei care au adus in Romania  sunetul electric, cu toate consecintele sale. In spatele acestor interviuri, o munca uriasa de realizare a lor, dar si de selectie, ordonare, etc. In fine, dimensiunea documentara, monografica si de antropologie culturala, domenii ce se intersecteaza, plaseaza cartea in galeria lucrarilor de specialitate indispensabile unei cercetari in aceasta zona.




Timpul chitarelor electrice
Humanitas, 2006

Lipsa unui punct de referinta general acceptat sau interpretarile tendentioase ale pretinsilor initiati sunt ceva la ordinea zilei in patria lui Caragiale. Deoarece parerile pe marginea subiectului depasesc masiv numarul textelor onorabile aflate in circulatie, autorul se expune din start riscului de a-i fi rastalmacite cuvintele. Spiritul oral al redactarii, experienta puternic subiectiva si tonul monografic – confesional pot genera unele delimitari de continut. Cititorul ar putea uita de asemenea, ca in numeroase randuri are de-a face nu cu ideile scriitorului ci cu ale personajelor intervievate,   in principiu mai interesate de propria imagine decat de raspunsul la intrebarile puse. Doru Ionescu accepta buna credinta a subiectilor, mergand exclusiv pe varianta criticii pozitive. Adaugand faptul ca selectia, atent facuta, ocoleste exemplele negative, lectura in necunostinta de cauza acrediteaza ideea ca Romania ar fi un Eldorado al rock-ului. Asadar atentie : nivelul cartii il depaseste pe cel al muzicii autohtone !  O prefata tehnica, in care sa se puncteze aspectele de mai sus, apare drept conditie prioritara pentru  editia a doua.

Cu toate “problemele” semnalate, Timpul chitarelor electrice poarta din punctul nostru de vedere numarul unu in privinta investigarii fenomenului si mentalitatii rock din Romania. Odata cu trecerea timpului, importanta acestei carti va creste exponential. In afara de salvarea de la distrugere a unor bobine (de film) cu Phoenix, Sfinx, Rosu si Negru, Mondial, Progresiv TM, si asa mai departe, Doru Ionescu a salvat de la uitare o multime de alte lucruri nevazute: amintirile celor in cauza despre rock-ul de la noi. Este vorba de un intreg, complex si irepetabil fenomen generat de emisiunile Remix Underground. Fara acest salutar brainstorming nu ar fi fost posibila recuperarea in sistem a unor informatii despre muzica noastra, atat de vitregita sub secera si ciocan.

Cartea nu se adreseaza doar iubitorilor sau cunoscatorilor de muzica,  celor ce au trait perioada, ori pasionatilor de istorie recenta. Pentru a te bucura de randurile sale este de ajuns sa parcurgi la intamplare  un paragraf (eventual printre rafturile unei librarii) si vei dori sa afli mai multe. Latura delectiva se intalneste magistral cu cea instructiva. Dupa o astfel de lectura, cunoscatorul va reconsidera ceea ce stie (chiar daca nu va recunoaste), iar omul neutru la muzica isi va schimba atitudinea fata de “sunete”.

Editura care a publicat cartea este HUMANITAS EDUCATIONAL ceea ce vorbeste de la sine despre recunoasterea de care se bucura autorul cu subiectul sau. Interesant este ca, in sfarsit underground-ul incepe sa fie luat in consideratie ca alternativa viabila a stilurilor academice, oficiale. Astazi (aproape) nimeni (de la noi din tara) nu se mai indoieste de faptul ca valoarea si nonconformismul se pot accepta reciproc. Din nefericire, decenii de-a randul, oamenii de nadejde ai patriei noastre au considerat ca inamicul public cel mai de temut este omul cu plete, blugi si chitara. De vina in asemenea cazuri este numai ignoranta, alimentata de refuzul adevarurilor incomode. Cunoasterea inseamna putere. Cunoasterea unei istorii scutite de elemente programatice sau ideologice, altfel spus a faptelor, asa cum au fost. Iata punctul forte al initiativei IonescuHumanitas : adevarul mai presus decat legenda. Iesirea (in sfarsit) din labirint.

Consideram prefata lui Robert Turcescu – interesanta, dar neadecvata cartii de fata – exclusiv un factor de publicitate. Durata de viata a lucrarii, credem noi, va depasi aripile (conjuncturale ale) faimei de care se bucura vedeta mass media citata, in momentul aparitiei editoriale. In aceeasi idee, ne intrebam de ce era nevoie (pe coperta patru), dupa cuvintele lui Andrei Oisteanu si de cele ale lui Florian Pittis? Uneori mai mult nu inseamna mai bine.

Autorul a rezistat tentatiei de a se prezenta in calitate de atoatestiutor si a impune monopolul pe subiect. Problemele tratate sunt departe de a fi fost epuizate. In lipsa documentatiei (temeinice, facute in epoca), suntem la dispozitia memoriei, ce tinde sa deformeze trecutul. Interviurile, care sunt centrul de greutate al cartii, au fost dirijate spre recuperarea cat mai exacta a celor intamplate.
Precum un arheolog, Doru Ionescu a facut in demersul sau cat a putut si  paradoxal, a obtinut chiar mai mult decat se putea!

Sumar:
- Prefata (Robert Turcescu)
- Despre o dragoste neinteleasa sau making of...
- CORNEL CHIRIAC, DJ-ul patimirii noastre
- Post scriptum: Rock on! Politikon!
- Timpul chitarelor electrice
- In SINCRON cu epoca Beat
- SIDERAL, grup de cinci stele (plus ANDANTINO)
- OLIMPIC '64 si Dorin Liviu Zaharia
- PHOENIX, cei ce ne-au dat nume
- MONDIAL, iubire cu ecou. si bibelou
- De la DIXIE la MODERN GRUP
- F.F.N., formatia fara... imagini
- O noua generatie Mondial-a: ROMANTICII
- Dan Andrei Aldea, SFINX-ul rock-ului românesc
- Un crai nou de CURTEA VECHE: Sorin Chifiriuc 
  (plus DOMINO, ROATA)
- Mircea Romcescu & ACADEMICA... remix!
- ROSU SI NEGRU, virtuozii
- REMIX: popROCK la genul FEMININ (VENUS, CATENA)
- METROPOL, un cântec simplu (plus METROCK)
- IRIS, steaua ta...
- HOLOGRAF, pur si simplu (plus FORMULA 5, VH 2)
- Timisoara, mon amour... (PROGRESIV TM, CARUSEL, 
  IMPACT, ABRA)
- POST SCRIPTUM la epoca progresiva... (plus GRAMOFON)
- Ceterasi de la Cluj (CROMATIC GRUP)
- Iuliu Merca & SEMNAL M
- COMPACT, carare peste timp (plus SCHIMBUL 3)
- Epoca Progresiva nu s-a sfârsit inca! (festivalul CLUB A, 
  BASORELIEF, METRONOM, EXPERIMENTAL, MODAL Q)
- Ilie Stepan si PRO MUSICA... Pentru Muzica! 
  (plus STEPAN PROJECT)
- ACCENTe rock progresive la Tulcea
- CELELALTE CUVINTE, al câtelea inceput... fara sfârsit
- CARGO, destin banatean (plus AUTOSTOP, METAMORF, 
  SECTOR 3, FLYING WOOD)
- Si eu am fost HIPPIE!
- Muzica poeziei, poezia muzicii
- FLORIAN PITTIS, personajul unic si irepetabil
- Poezia muzicii FOLK
- Ideologia MIRCEA FLORIAN
- MIRCEA VINTILa, "Brambura" prin folk, rock si pop
- DORU STANCULESCU, de-alaltaieri pâna azi
- NICU VLADIMIR, strop de inger (plus MIRCEA BODOLAN, 
  VALI STERIAN, DAN OPRINA si VALERIU MIRCEA POPA)
- NICU ALIFANTIS, baladist. Risipitorul de iubire
- MIRCEA BANICIU, de la o pasare la alta... 
  (plus PASAREA COLIBRI, HELICOIDAL)
- Fetele - chitara (MARCELA SAFTIUC, ERIKA JOZSA, 
  ANDA CALUGAREANU, ADRIANA AUSCH, ZOIA ALECU)
- Cenaclul FLACARA, capitol peste care cititorul 
  poate trece, eu nu.



Doru "Rocker" Ionescu



 Opinii?

My Great Web page

Alte articole

Carti & Audiobooks
15 Octombrie 2003 Nichita Stanescu - Cartea vorbita de Horia Diaconescu
29 Mai 2003 Constantin Noica (dublu CD) de Ioan Cora

Cronica de film
04 Mai 2004 "Eloi, Eloi, lama sabactani"... despre The passion of the Christ de The Sad and the Meek

Muzici si anateme
17 August 2009 Asteptandu-l pe Lemmy (I) de Ioan Cora
10 Februarie 2006 Celelalte Cuvinte, Nichita si un pic de metafizica de Bogdan Cioc
07 Iulie 2004 Intalnirea cu Andrei Serban de Constantin Dumitrescu
11 Aprilie 2004 Dumnezeu? Biserica? Poate... de Miron Brezuleanu
25 Martie 2004 Omul domesticit de muzica... de The Sad and the Meek
21 Octombrie 2003 Confuzii, frustrari si o picatura de Manson de The Sad and the Meek

Topuri
09 Ianuarie 2017 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2016 de Muzici si Faze
02 Ianuarie 2016 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2015 de Muzici si Faze
04 Ianuarie 2015 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2014 de Muzici si Faze
04 Ianuarie 2014 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2013 de Muzici si Faze
12 Ianuarie 2013 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2012 de Muzici si Faze
03 Ianuarie 2012 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2011 de Muzici si Faze
07 Ianuarie 2011 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2010 de Muzici si Faze
26 Decembrie 2009 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2009 de Muzici si Faze
05 Ianuarie 2009 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2008 de Muzici si Faze
28 Decembrie 2007 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2007 de Muzici si Faze
30 Decembrie 2006 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2006 de Muzici si Faze
09 Ianuarie 2006 TOPUL MUZICII ROMANESTI - 2005 de Muzici si Faze
01 Ianuarie 2005 TOPUL ROCKULUI ROMANESC de Mihai Plamadeala, Ioan Cora, Horia Diaconescu

Inapoi Home Inceputul Paginii
Muzici si Faze - click pentru prima pagina

Este interzisa reproducerea partiala sau totala a materialelor fara acordul scris al
proprietarilor sitului. Copertile si alte lucrari grafice prezentate, proprietate
intelectuala a caselor de discuri sau autorilor, sunt folosite in scop informativ.

Materialele se afla sub copyright Muzici Si Faze © 2002-2015

Muzici si Faze - click pentru prima pagina