Melanie Safka |
Interesat de alte sectiuni?
Interviurile Muzici si Faze
Rock romanesc
Progresiv & Experimental
Metal, Punk si subgenuri
Pop & Rock
|
|
|
Melanie s-a nascut in Astoria, New York. A invatat sa cante la chitara in anii copilariei, punand pe muzica texte studiate in scoala primara. Este un exemplu tipic de evolutie "urbana" a unui artist, alegerea acestui drum precum si formarea realizandu-se aparent de la sine. La sfarsitul anului ’68 imprima primul sau LP "Born To Be", aparut si sub numele "My First Album". Acesta va fi un succes, deschizand drumul a numeroase alte momente discografice care o vor impune pe Melanie drept una dintre cele mai interesante cantarete si compozitoare de folk. Marea sa particularitate consta in abordarea partiturii vocale (si desigur in adaptarea melodiei la aceste disponibilitati ). Vocea ei este bizara. Cateodata bate in dramatic, chiar in tragic, alteori este (intentionat) afectata , ca a unui copil rasfatat. Ascultandu-le pe Buffy Sante-Marie, Janis Ian, Edith Piaf sau pe Janis Joplin ne dam seama ca aceste particularitati nu sunt aparute la Melanie "chiar din nimic". Totusi ea aduce o suma de elemente care nu se regasesc in realizarile anterioare, cum ar fi interesantul mix de nuante eterogene care coexista in tonul folosit. Ironia si tandretea pot face pereche in versul cantat de Melanie. La fel, deziluzia si inocenta sau nostalgia si "bucuria" promiscuitatii (de exemplu in "I Really Loved Harold"). Capacitatea de detasare prin frazare in contradictie cu timbrul afectat da interpretarii realizate de ea o benefica aura de prospetime si sinceritate. Tipul de umor rezultat (atunci cand este cazul) este de maxima subtilitate ("Bobo’s Party", "Animal Crakers"). Ironia din "I’m Back In Town" pe cat de natural este transmisa, pe atat este dificil de descris. Forta comunicarii este la Melanie Safka uriasa. Ea nu se margineste sa cante; ni se adreseaza. Intimitatea dintre emitor si receptor reprezinta o noutate. Daca Beatles – ul "ne face " martorii unor trairi ale lor, Melanie "are nevoie" de noi pentru a se putea destainui, ea ne canta, nu isi canta durerile. "Christofer Robin" contrasteaza cu "Merry Christmas" prin trecerea de la implicarea emotionala din prima la detasarea din cea de-a doua. Versiunea piesei "Mr. Tambourine Man" este atat de personala incat cei care o aud pentru prima data cantata de Melanie cu greu pot crede ca nu ii apartine. Trebuie spus ca in cazul acestei piese, situatia este similara si la preluarea sa de catre "Byrds". O multime de alte Dylan – uri au impartasit aceeasi soarta, fapt care atesta valoarea lui de compozitor. Dupa succesul primului album, Melanie a participat la Woodstok, confirmand cele aratate in momentul anterior. A urmat albumul doi, care a fost chiar peste valoarea primului. Aici e de mentionat faptul ca adeseori pe primul LP, interpretul sau formatia includ "tot ce au mai bun’, motiv pentru care fie se opresc din drum, fie inregistreaza un recul cu cel de-al doilea. Nu a fost cazul Melanie–ei, a carei cariera inceputa fulminant avea sa continue in acelasi ritm inca un deceniu.
01 Ianuarie 2006
Recomandare online-shop
|