Muzici si Faze - prima pagina Motto Agenda Editoriale Interviuri Concerte Alte articole Legaturi Info Despre noi Contact


Pekka Pohjola

1974 Harakka Bialoipokku
inapoi la progresiv & experimental

Interesat de alte sectiuni?
Interviurile Muzici si Faze
Rock romanesc
Pop & Rock
Metal, Punk si subgenuri


Progresiv & Experimental

Aera
Affinity
After Crying (Hu)
Ahora Mazda
Albatros
Amazing Band
Amon Duul
Amon Duul II
Areknames
Ash Ra Tempel
Brian Eno
Can
Caravan
Chrysalide
Cressida
Cryptic Vision
Curved Air

Eloy
Emerson Lake & Palmer
England
Faust
Flamengo (Cz)
Frank Zappa
Fruupp
Fuchsia
Galahad
Genesis
Gentle Giant
Ghostigital
Gracious
Green Milk From The Planet Orange
I Giganti
In Spe (Estonia)
Jade Warrior
Jadis
Jethro Tull
John McLaughlin
Khan
King Crimson
Klaus Schulze
Kluster
Kraftwerk
Laurie Anderson
Magellan
Marillion
Mostly Autumn
Nektar
Nice
Niemen (Pol)
Pekka Pohjola
Peter Gabriel
Pink Floyd
Polytoxicomane Philarmonie
Poor Genetic Material
Popol Vuh
Procol Harum
Quintessence
Renaissance
Richard Wright
Rick Wakeman
Robert Fripp
Robert Wyatt
Roland Kovac New Set
Sebastian Hardie
Stud
Tangerine Dream
Thee Maldoror Kollective
Third Ear Band
Titus Groan
Tomita
Tortoise
Tuxedomoon
UK
Ulver
Van der Graaf Generator
Vangelis
Yes
Yezda Urfa
Zenobia
Mihai Plamadeala Harakka Bialoipokku (1974)

28 Februarie 2009

de Mihai Plamadeala - muzician Nomen Est Omen

Pekka Pohjola - Harakka Bialoipokku
Jussi Pekka Pohjola este un complex muzician finlandez, cunoscut publicului larg in special ca basist. Activitatile sale muzicale sunt mult mai ample, Pohjola fiind, pe langa un poli – instrumentist desavarsit si compozitor & producator. Cu o pregatire de pianist si violonist (in domeniul muzicii clasice) si-a inceput cariera rock in formatia de muzica progresiva finlandeza Wigwam, dupa care a debutat in cariera solo. Albumele sale sunt influentate sau cel putin trimit catre creatia lui Frank Zappa (din perioada de creatie Hot Reds). In paralel cu activitatea solistica, Pohjola a evoluat la Made In Sweden, The Group, Mike Oldfield, Gabor Szabo, Espoo Big Band, aparand pe albume ale acestora.
 
Harakka Bialoipokku (Aka B The Magpie) a aparut in 1974 si este al doilea solo. Un album instrumental de conceptie ce reuneste, pe parcursul a 35 de minute, elemente de classic, jazz si rock. Pe langa Pekka Pohjola - bass, pian ii ascultam pe Coste Apetrea - chitara (6); Eero Koivistoinen – saxofon sopran, tenor & sopranino; Bertil Löfgren - trompeta (2-5); Paroni Paakkunainen – saxofon alto & baritone, piculina, Tomi Parkkonen - tobe (1 - 4) si Pekka Pöyry – saxofon alto & sopran. Configuratia instrumentala “vorbeste” despre ce se poate intampla pe LP. Totusi, nu avem de-a face cu bulevardele Blood Sweat and Tears sau Ekseption.
 
"Alku - The Beginning"(1) este o piesa “asezata” de pian, cu elemente clasice, spre final chiar cu o secventa renascentista, ce introduce ascultatorul intr-o atmosfera de deplina receptare a unui album subtil.
 
"Ensimmäinen aamu - The first Morning"(2) face trecerea spre jazz-rock, pastrand elemente de clasic. Isi fac aparitia si primele forme de prog propriu zis. Trio-ul de saxofoane suna impecabil, iar basul se intrepatrunde magistral cu liniile acestora, in timp ce pianul puncteaza accentele. Temele sunt bine definite, concise si totusi ample.
 
"Huono sää / Se tanssii... - Bad Weather / Bialoipokku dances"(3) dezvolta intr-un registru dramatic piesa anterioara. Acorduri stranii coloreaza partitura in tente si nuante de maxima subtilitate. 2/3 din compozitie este realizata in tonalitati minore. Finalul ofera schimbari modale si ritmice surprinzatoare.  
 
"... ja näkee unta - Bialoipokku's War Dream"(4) se apropie ca atmosfera de Asia Minor dar si de ceea ce se numeste contemporary music. Pianul si basul sustin scurte solo-uri, integrate in piesa prin alternarea cu pachetul de suflatori. Tema simpla si ritmata este derivata ingenios. Pe parcursul catorva masuri, se ajunge la armonii savante, realizate in acelasi spirit al temei. Piesa se incheie in maniera free.
 
Cele patru piese anterioare sunt cumva legate; se pot asculta ca o singura vasta piesa. Granitele fusion-ului, rock-ului simfonic si ale prog-ului sunt abolite.
 
Pe "Hereilläkin uni jatkuu - Bialoipokku's War"(5) solo-urile instrumentale sunt mai puternic definite. Basul lucreaza magistral.
 
"Sekoilu seestyy - The Madness Subsides"(6) este singura piesa care beneficiaza de chitara. Un solo de bas, de data aceasta fara acompaniamentul celorlalte instrumente, ne trimite spre o zona apropiata de Canterbury. Se poate pune intrebarea legitima: de ce nu a fost folosita chitara pe tot parcursul albumului? Raspunsurile apartin compozitorului.
 
Cu "Elämä jatkuu - Life Goes On"(7) se incheie un album subtil, caracterizat prin simtul masurii, ingeniozitate si originalitate.
 
L-am descoperit pe protagonist prin intermediul lui Oldfield. M-am interesat cine este basistul “periculos de bun” pe care il ascultam si asa am ajuns mai intai la albumul de fata, apoi (si) la altele. Asta in urma cu cativa ani. Intre timp, in 2008, Jussi Pekka Pohjola a trecut in nefiinta. Muzica pe care ne-a lasat-o va ramane vie in orice sistem de valori si mode culturale.
 


 Tu admiti ideea de moda culturala?


Inapoi Home Inceputul Paginii
Muzici si Faze - click pentru prima pagina

Este interzisa reproducerea partiala sau totala a materialelor fara acordul scris al
proprietarilor sitului. Copertile si alte lucrari grafice prezentate, proprietate
intelectuala a caselor de discuri sau autorilor, sunt folosite in scop informativ.

Materialele se afla sub copyright Muzici Si Faze © 2002-2015

Muzici si Faze - click pentru prima pagina